Ankieta Ciąża i Pasy: aż 90 proc. badanych mam nieprawidłowo zapina pas barkowy!

Z akcją zbierania ankiet w ramach ogólnopolskiej kampanii Ciąża i Pasy wystartował na początku lutego 2022 roku dział naukowy fotelik.info. Ankiety, wypełniane anonimowo przez kobiety w ciąży i młode mamy, dotyczą bezpieczeństwa ciężarnych podczas jazdy samochodem. Sprawdź, jakie wnioski zostały wyciągnięte do tej pory!

Ogólnopolska kampania społeczno-edukacyjna Ciąża i Pasy, zainicjowana przez Pawła Kurpiewskiego, biomechanika zderzeń, eksperta ds. bezpieczeństwa dzieci i twórcy fotelik.info, ruszyła 26 maja 2021 roku, w Dzień Matki. Data nie była przypadkowa, ponieważ informacje publikowane w ramach kampanii, dotyczące konieczności i sposobu poprawnego zapinania samochodowego pasa bezpieczeństwa w samochodzie, skierowane są głównie do mam w ciąży. Rzetelna informacja jest tym ważniejsza, że w polskim społeczeństwie funkcjonuje wiele szkodliwych mitów dotyczących zapinania pasów przez kobiety ciężarne, a polskie prawo drogowe wciąż zezwala kobietom w widocznej ciąży na jazdę samochodem bez zapiętych pasów. Tymczasem jazda bez pasów zagraża życiu i zdrowiu zarówno mamie, jak i nienarodzonemu dziecku.

Dowiedz się więcej: Jechała bez pasów. Dziecko urodziło się z 1 punktem w skali APGAR

Ciąża i Pasy: badania nad bezpieczeństwem kobiet w ciąży

Aby dowiedzieć się, w jakim stopniu ciężarne panie są chronione podczas jazdy samochodem oraz jak zwiększyć ich bezpieczeństwo podczas podróży, dział naukowy fotelik.info przygotował ankietę skierowaną do mam w ciąży oraz tych, które już urodziły. Akcja zbierania ankiet wystartowała na początku lutego 2022 roku i spotkała się z dużym odzewem. Po 4 miesiącach ankiety, złożone z kilkunastu pytań, wypełniło aż 850 kobiet. Wstępne wnioski z badań, opracowane przez mgr inż. Annę Tomaszewską, okazały się zaskakujące…

Poznaj eksperta fotelik.info: Anna Tomaszewska o swojej roli w kampanii Ciąża i Pasy

Jesteś w ciąży i chcesz wziąć udział w naszym badaniu? Kliknij TUTAJ i wypełnij anonimową ankietę

Aż 90 proc. badanych kobiet nieprawidłowo przeprowadza pas barkowy podczas jazdy!

Z czego może wynikać ten problem? Najprawdopodobniej z tego, że mało kto reguluje pas bezpieczeństwa na słupku obok drzwi auta oraz odpowiednio ustawia swój fotel samochodowy. Obie te czynności pozwalają należycie przeprowadzić górną część pasa bezpieczeństwa, zwaną pasem barkowym. Tymczasem nieprawidłowo ustawiony pas bezpieczeństwa nie spełnia swojej funkcji ochronnej podczas kolizji lub wypadku samochodowego!

Jak poznać, że pas barkowy jest niewyregulowany? Źle ustawiony pas barkowy wchodzi na szyję (co grozi obrażeniami kręgosłupa szyjnego i tkanek miękkich szyi oraz głowy) lub biegnie po skraju ramienia (co może spowodować wysunięcie się ciała z pasów).

Poprawnie ustawiony pas barkowy przechodzi przez środek ramienia i przez mostek, pomiędzy piersiami, a w przypadku kobiety w ciąży dodatkowo omija brzuszek.

Przeczytaj także: Siedmiu na dziesięciu Polaków nie używa regulatora pasa bezpieczeństwa

U co czwartej badanej pas biodrowy przebiega nieprawidłowo

Nieprawidłowo zapięty pas biodrowy (czyli dolna część pasa bezpieczeństwa) może podczas wypadku samochodowego doprowadzić do poważnych obrażeń jamy brzusznej. U kobiet w ciąży pas biodrowy przebiegający po brzuchu w razie wypadku dodatkowo stanowi zagrożenie dla rozwijającego się w łonie dziecka.

U każdego dorosłego pas biodrowy (w tym u kobiet w ciąży) powinien przebiegać poniżej kolców biodrowych przednich górnych. Są to wypustki kostne znajdujące się po obu stronach miednicy każdej osoby dorosłej (łatwo je znaleźć, dotykając palcami boków miednicy). Tak poprowadzony pas biodrowy w naturalny w momencie szarpnięcia (przy kolizji, wypadku samochodowym, zderzeniu) zatrzymuje się na mocnych kościach miednicy, a nie miażdży tkanek miękkich.

Kolce biodrowe przednie górne znajdują się na miednicy każdej osoby dorosłej. Źródło: http://biology.clc.uc.edu/Fankhauser/

Ponad połowa badanych używa w ciąży adaptera do pasów, mimo że go nie potrzebuje

Aż 66 proc. badanych przyznała, że w ciąży używała adaptera do pasów. Okazuje się jednak, że nie każda kobieta, która używa adaptera do pasów bezpieczeństwa, rzeczywiście go potrzebuje. Zanim ciężarna zdecyduje się na zakup adaptera, może sprawdzić przebieg pasa biodrowego na swoim ciele. Jeśli pas biodrowy przechodzi pod brzuszkiem i poniżej kolców biodrowych oraz nie powoduje dyskomfortu (przykrego ucisku), adapter nie jest konieczny. Oczywiście istnieją sytuacje, w których adapter do pasów jest pożądany. Najczęściej dotyczy to jazdy na tylnych siedzeniach, gdzie zamki pasów bezpieczeństwa zazwyczaj są długie, wskutek czego pas biodrowy wchodzi na brzuch. Wtedy użycie adaptera jest zalecane – adapter bowiem ściąga pas biodrowy w dół tak, aby przechodził pod brzuszkiem.

UWAGA! Lepiej nie używać adaptera ciążowego “na zapas”, bo niewłaściwy adapter może popsuć przebieg pasa bezpieczeństwa i sprawić, że nie będzie on wypełniał swojej funkcji, a nawet będzie stwarzał zagrożenie. Za niewłaściwy adapter można uznać taki, który powoduje sztuczny luz na pasie, układając pas w literę V i sprawiając, że pas nie opiera się na miednicy. Jeśli więc mama w ciąży rzeczywiście potrzebuje adaptera, to zaleca się sprawdzenie go (najlepiej przez eksperta) i odpowiednie dopasowanie do użytkowniczki.

Ankietowane panie udzieliły odpowiedzi dotyczącej rodzaju używanego przez nich adaptera. Pamiętaj: bezpieczny adapter to taki, który nie psuje przebiegu samochodowego pasa bezpieczeństwa!

Około 3 proc. kobiet w ciąży nie zapina pasów bezpieczeństwa

Chociaż najnowsze badania naukowe, oparte na statystykach wypadków i analizie przypadków klinicznych, wskazują, że ciężarna matka, która nie zapina pasów bezpieczeństwa, naraża zarówno siebie, jak i dziecko na utratę zdrowia lub życia, wciąż wiele mam jeździ w ten sposób. Niestety, nie przyczynia się do poprawy tej sytuacji przepis polskiego Prawa o ruchu drogowym, który zezwala kobietom w widocznej ciąży jazdę bez pasów. Przepis ten może utwierdzać kobiety (i w ogóle społeczeństwo) w błędnym przekonaniu, że niezapinanie pasów jest bezpieczne lub też – że zapinanie pasów w ciąży zagraża w jakiś sposób bezpieczeństwu.

Wiele mam w ciąży wciąż twierdzi, że zapięte pasy są bardziej niebezpieczne niż ich brak lub że ucisk brzucha przez pas bezpieczeństwa może być przyczyną przedwczesnego porodu, poronienia lub urazów wewnątrzmacicznych. Są to MITY, z którymi organizatorzy kampanii Ciąża i Pasy starają się regularnie rozprawiać.

Co najmniej 38 proc. kobiet w ciąży nie sprawdza odległości brzucha od kierownicy

Obecnie już powszechnie kobiety w ciąży jeżdżą autem nie tylko jako pasażerki, ale też jako kierowcy. Warto więc pamiętać, że każda mama oczekująca dziecka powinna regularnie sprawdzać odległość powiększającego się brzuszka od kierowcy. Dlaczego? Ponieważ samochody są wyposażone w poduszkę powietrzną kierowcy, mieszczącą się w kierownicy. Poduszka powietrzna otwiera się z prędkością 300 km/h, a siłę jej uderzenia można porównać z uderzeniem kijem bejsbolowym przez zawodowego gracza. Oznacza to, że otwierająca się poduszka powietrzna może wyrządzić poważną krzywdę mamie w ciąży i jej dziecku, jeśli nie zostanie zachowana bezpieczna odległość od środka kierownicy.

Aby zapobiec poważnym urazom, dystans pomiędzy brzuchem ciężarnej a środkiem kierownicy powinien wynosić minimum 25 cm! Warto mieć na uwadze, że z każdym miesiącem ciąży bezpieczną odległość coraz trudniej zachować, a w pewnym momencie wręcz może to stać się niemożliwe! Dlatego wraz z rozwojem ciąży każda mama powinna być ostrożniejsza, siadając za kierownicą, a nawet, jeśli trzeba, czasowo zrezygnować z prowadzenia samochodu.

Chcesz dowiedzieć się, co udało się zdziałać dla bezpieczeństwa mam w ciąży? KLIKNIJ

Author: Redakcja Ciąża i Pasy

Ciąża i Pasy to kampania społeczna stworzona w celu uświadomienia przyszłym matkom dlaczego bezwzględnie powinny zapinać pasy bezpieczeństwa. Redakcja serwisu Ciąża i Pasy zachęca do zgłębiania wiedzy i dzielenia się nią z innymi!

Share This Post On
468 ad