Badania naukowe

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Aby walczyć z przesądami dotyczącymi pasów bezpieczeństwa najlepiej używać twardych danych i opracowań naukowych. W temacie „Ciąży i pasów” powstało ich wiele. Pierwsze publikacje i zalecenia pochodzą już z początku lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku.

Od tego czasu wiele się oczywiście zmieniło. Chociaż mamy inne, bezpieczniejsze auta, jest ich znacznie więcej i jeździmy coraz szybciej. Wraz z rozwojem techniki poszerzył się również zakres badań. Dziś dysponujemy szeroką bazą materiałów, do których zaliczają się przede wszystkim badania i analizy wypadków samochodowych i crash-testy prowadzone w laboratoriach. Wniosek, który płynie z nich wszystkich jest jeden: poprawne zapięcie pasów przez kobietę w ciąży wielokrotnie zwiększa bezpieczeństwo matki i jej nienarodzonego dziecka.

Pasy – prosty wynalazek

Pasy bezpieczeństwa są jednym z najstarszych i bodajże najprostszych wynalazków, które nie zmieniły swojej zasady działania od lat. Na masową skalę wprowadzono je do samochodów Volvo za sprawą Nielsa Bohlina, szwedzkiego inżyniera.

Trzypunktowy pas bezpieczeństwa składa się z dwóch części – biodrowej i barkowej. Obie opierają się o najtwardsze części naszego ciała – kości. Dokładnie zaś o kości miednicy – wyrostki przednie górne oraz mostek i kości obojczyka. To na nie oddziałują największe siły, chronione zaś są wszystkie delikatne narządy znajdujące się w podbrzuszu i klatce piersiowej.

W przypadku pasa biodrowego to właśnie kolce biodrowe są najistotniejsze, bo to one właśnie sprawiają, że podczas wypadku nie podąża on ku górze, ku wątrobie, śledzionie, żołądkowi… Dlatego tak ważny jest jego prawidłowy przebieg.

pasy 1

Pasy dla ciężarnych

Chociaż anatomia kobiety w ciąży w kolejnych fazach różni się od anatomii dorosłego człowieka – szczególnie właśnie w okolicy przebiegu pasa biodrowego – zasady pozostają niezmienne.  Gdy ze względu na rodzaj klamry pasa nie da się go odpowiednio ułożyć – należy albo zmienić siedzenie auta, albo zastosować adapter dla ciężarnych.

O zasadach przeczytasz w sekcji Jak poprawnie zapinać pasy w ciąży.

Jedynym wyjątkiem, gdy przebieg pasa jest inny, są dzieci. Foteliki dla najmłodszych wyposażone są w trzy lub pięciopunktową uprząż. U starszych dzieci, zabezpieczanych w fotelikach pasem bezpieczeństwa dla dorosłych  pas biodrowy powinien, wyjątkowo, przebiegać płasko po udach. Aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj artykuł
Foteliki samochodowe dla dzieci w wieku 4-12 lat

Analizy powypadkowe

Pierwszym źródłem, które dostarcza nam informacji na temat tego, co się dzieje z pasażerami i ich ciałami podczas wypadku, są dokładne dane z wypadków samochodowych.  Są one pozyskiwane przez Policję, ubezpieczycieli, szpitale, czasami przez koncerny samochodowe i instytuty badawcze. Tego typu działania prowadzone są w takich krajach jak Stany Zjednoczone, Japonia, Niemcy, Francja, Kanada i in. Dzięki nim wiemy nie tylko w jakich okolicznościach zginęły ofiary, ale też znamy przyczyny ich śmierci bądź urazów. Analizom podawane są też dane z przebiegu hospitalizacji i leczenia powypadkowego.

Wszystko to prowadzi do sporządzenia statystyk. Pomaga także odtwarzać badania w warunkach laboratoryjnych, które są następnym krokiem do lepszego poznania wypadków samochodowych i mechanizmu powstawania urazów w ludzkim ciele.

Badania laboratoryjne

Można podzielić na dwie grupy – te, które odtwarzają konkretne wypadki samochodowe oraz takie, które badają określone zjawiska. Przykładem pierwszego rodzaju badania jest odtworzenie wypadku, na temat którego posiadamy bardzo dokładne dane – jakie auta wzięły w nim udział, jakie były okoliczności zderzenia, pod jakim kątem się zderzyły, ilu i jacy pasażerowie w nich podróżowali, jak mieli zapięte pasy i jakie odnieśli obrażenia. W laboratorium próbuje się jak najdokładniej odtworzyć ten wypadek, zamiast ludzi sadzając w aucie manekiny, które zmierzą siły działające na pasażerów i dostarczą informacji, w jaki sposób można uniknąć urazów, którym ulegli pasażerowie.

Drugim rodzajem doświadczeń są testy, w których badacze stawiają sobie za cel zbadanie określonego zjawiska, np. symulacje zderzenia się kobiety ciężarnej z kierownica auta.

Oba rodzaje badań dostarczają nam wielu cennych informacji, np. na temat mechanizmów, które powodują powstawanie określonych urazów, dzięki temu możemy opracowywać nowe sposoby ich zapobiegania.

Edukacja – niezbędny krok

Niezależnie od tego, co powstaje w laboratoriach, aby wszystkie badania miały sens – wnioski z nich muszą trafić do odbiorców – uczestników ruchu drogowego. Zachęcamy więc do lektury całości naszej strony i polecania jej wszystkim zainteresowanym.

Co mówią eksperci

Na naszej stronie chcielibyśmy podzielić się z Tobą opiniami ekspertów w dziedzinie biomechaniki, inżynierii i BRD. Zapraszamy do wywiadów z nimi, z których można dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail